Thursday

Tips Kecantikan Wanita - Cara Mencegah Dan Menghilangkan Jerawat

Jerawat lebih dianggap sebagai satu ciri keremajaan kerana biasanya bermula pada usia remaja. Lazimnya bahagian muka yang terjejas.

Terdapat banyak jenis jerawat seperti jerawat roscea dan jerawat vulgaris yang bukan sahaja melibatkan muka, malah turut melibatkan bahagian leher, bahu, dada dan bahagian belakang atas badan.

Pada peringkat remaja, kelenjar sebum kulit sangat aktif dalam menghasilkan sebum atau minyak akibat daripada ketidakseimbangan hormon.

Pembentukan jerawat bermula dari bukaan kelenjar sebum tersekat. Keadaan ini menggalakkan bakteria merebak.

Bakteria menyebabkan bukaan kelenjar terdedah kepada kotoran. Ini seterusnya menyebabkan bukaan kelenjar menjadi kotor lalu membengkak. Akhirnya, ia akan pecah dan mengeluarkan nanah.

Jerawat tidak membawa maut. Ia lebih merupakan masalah kosmetik dan sosial.

Penyakit boleh dielakkan dengan meningkatkan kebesihan diri. Kini terdapat ubat dalam pasaran yang boleh menyembuhkan penyakit ini. Walau bagaimanpun, penggunaan ubat perlulah mengikut persepsi dan arahan doktor.

Penyebab Jerawat :

Penyebab sebenarnya mengapa seseorang mempunyai jerawat dan yang lain tidak masih belum diketahui secara menyeluruh.

Namun andata beberapa faktor yang menyebabkan jerawat ialah :
• Tekanan/Stress;
• Keturunan;
• Aktiviti hormon : Salah satu faktor penting yang menyebabkan timbulnya jerawat adalah meningkatnya produksi hormon testosteron, yang dimiliki oleh tubuh pria maupun wanita. Hormon testosteron yang terdapat dalam tubuh lelaki maupun wanita menyebabkan timbulnya jerawat dengan merangsang kelenjar minyak (sebaceous gland) untuk menghasilkan minyak (sebum) secara berlebihan;
• Kelenjar minyak yang hiperaktif;
• Bakteria;
• Radang kulit kerana sentuhan;
• Anabolic steroid;
• Pil perancang, namun ramai wanita mengalami penurunan munculnya jerawat semasa pemakaian pil; dan
• Berada dalam lingkungan kadar klorin yang tinggi, terutama chlorinated dioxins, yang menyebabkan jerawat serius yang disebut Chloracne.



Cara Mencegah Jerawat: 

Setiap wanita maupun lelaki inginkan wajah yang putih dan bersih. Dari itu, lebih baik mencegah daripada mengubati. Ini juga termasuk mencegah timbulnya jerawat. Jerawat yang tumbuh di wajah dapat membuat penampilan kita menjadi kurang menarik.

Selain itu, bekas jerawat akan meninggalkan kesan di wajah kita.  Selain dari mengubati jerawat yang ada, perlu juga dilakukan langkah-langkah pencegahan agar jerawat yang menjengkelkan tidak membataskan penampilan anda. Gunakan sabun susu beras untuk mencuci muka anda bagi mencegah timbulnya jerawat di samping menjadikan kulit anda semakin sihat dan cerah.

Membersihkan wajah perlu dilakukan setiap hari. Kotoran yang melekat di wajah dapat menyumbat pori-pori. Wajah yang kurang bersih akan menyebabkan muka ditumbuhi jerawat  dan menjadikan penampilan anda kurang menarik. Agar wajah anda sentiasa menawan, cucilah dengan sabun susu beras Aljo.

Sabun Susu Beras Aljo dihasilkan 100% dari bahan semula jadi. Produk sabun susu beras ini bukan sahaja boleh digunakan oleh golongan wanita tetapi juga lelaki. Mereka yang menggunakannya akan berasa segar sepanjang hari dan badan tidak melekit walaupun berpeluh sekaligus mengatasi masalah bau badan yang sering dialami oleh mereka yang bekerja di luar pejabat.

Cara  Menggunakan Sabun Susu Beras

1.   Tanggalkan kesan makeup menggunakan makeup remover
2.   Bilas muka dengan air suam
3.   Cuci muka dengan sabun susu beras
4.   Kemudian bilaskan dengan air suam
5.   Cuci semula dengan sabun susu beras
6.   Tunggu 1-3 minit (sehingga kering)
7.   Bilas dengan air sejuk

(Cuci muka menggunakan sabun susu beras seelok-eloknya 2-3 kali sehari)


Order Sabun Susu Beras Di sini